Gratis download: Zo bespaar je kosten binnen zorg en welzijn met behulp van praktische trainingen
5 tips die ervoor zorgen dat je als organisatie je cliënten gelukkig maakt!
- Hoe je als bedrijf in het sociaal domein optimaal voorbereidt op het ‘ravijnjaar’ 2026
- Praktische tips om binnen het sociaal domein veel geld te besparen
- Hoe het inzetten van praktische trainingen zorgt voor optimale kennisontwikkeling
- Wat er voor nodig is om als bedrijf te voldoen aan de gestelde wet- en regelgeving die breed genoeg is om je cliënten op maat te ondersteunen
- Leer in het sociaal domein samen met clienten goede keuzes te maken en vermijd daarmee budgetproblemen in 2026
Wat zeggen onze tevreden klanten?
De online leeromgeving en live webinars werden zeer gewaardeerd. Fijn als naslagwerk, ik hoop hier nog op terug te kunnen vallen de komende tijd. Het leverde meer contact op met de andere teams binnen de gemeente. Er werd goed ingegaan op de behoeftes en situaties die op dat momentspeelden.
Gemeente Alkmaar
Jullie begrepen wat onze vraag/ wens was en hebben de training daarop weten aan te passen. We hebben de groep in tweeën verdeeld en dat was een prima beslissing. De groepsgrootte was beide keren goed, hierdoor was er interactie en konden casussen gedeeld worden. De uitleg, manier van lesgeven en kennis van Petra zijn als goed en prettig bestempeld door de deelnemers.
Ik heb de opleiding Jeugdconsulent gedaan bij de WWZ academie. Breed inzicht, goede opleiding, zelfstudie, eigen tempo, goede terugkoppeling van je opdrachten. E-learning werkt goed, veel kennis opgedaan. De opleiding heeft me een werkervaringsplaats en daaraan gekoppeld een baan opgeleverd. Dit was zeker niet gelukt zonder deze opleiding.
Waarom maatwerk de meest optimale oplossing is voor cliënten binnen het sociaal domein
Met het “ravijnjaar” 2026 in zicht, bevinden jij en jouw cliënten zich niet in een wenselijke situatie. De bijdrage van het Rijk zal sterk dalen, met gevolgen voor gemeenten, aanbieders en cliënten in het sociaal domein. De Rijksbijdrage daalt van € 137 naar slechts € 47 per inwoner.
Echt maatwerk, volgens de bedoeling van de wetgeving in het sociaal domein, biedt de kans om effectief in te spelen op de unieke behoeften van cliënten. Dit is essentieel in tijden van bezuinigingen.
Het kost al moeite om gesprekken te voeren over eigen kracht en netwerk, laat staan om collectieve voorzieningen als alternatief aan te bieden. Echter, als je met clienten op een goede manier het gesprek aangaat en uitgaat van hun belangrijkste vraag, dan kun je samen komen tot oplossingen, die naadloos aansluiten bij hun vraag. Je zult zien dat het aantal aanvragen om individuele voorzieningen (met in de Wmo de ongelukkige naam maatwerkvoorzieningen) met zeker 25% daalt als je om te beginnen de vraag stelt: “Waar wordt je nou eigenlijk gelukkig van?” In de brochure die je hieronder kunt downloaden vind je daarvoor veel inspiratie.
Echt maatwerk voorkomt dat cliënten tussen wal en schip vallen doordat zij precies de hulp krijgen die ze nodig hebben. Hoewel de landelijke wet- en regelgeving voldoende ruimte biedt voor goed individueel maatwerk, zijn gemeentelijke verordeningen vaak beperkend. Consulenten klagen vaak dat iets niet kan volgens de regels, maar beseffen dan niet dat zij beleidsadviseurs kunnen adviseren om verordeningen en beleidsregels te wijzigen.
Het is nu tijd dat er volgens de bedoeling van de wet- en regelgeving wordt gewerkt. Echt maatwerk draagt bij aan duurzame, menselijke en financieel verantwoorde oplossingen.