Klantenservice zorg en welzijn
Ben je op zoek naar een baan waarin je van betekenis kan zijn voor anderen? Wil je Wmo consulent worden, maar heb je geen HBO opleiding of HBO werk- en denkniveau? Dan is het beroep Klantenservice zorg en welzijn echt wat voor jou.
Start cursus
Je kunt ieder moment starten
Certificaat
bij succesvolle afronding
Studielast
+/- 2-4 uur per les
17 weken
Niveau
MBO 3/4
Thuisstudie
E-learning, 1 live dag en oefening met trainingsacteur
Investering
€ 2.200,-
Waarom is het beroep van Klantenservice zorg en welzijn een prachtig vak?
Met deze opleiding kun je aan het werk aan de balie en telefoon bij een gemeente of een zorginstelling. Voor de mensen die hulp vragen en voor je collega’s ben jij de spin in het web, en daarom vorm je een essentiële schakel in het proces om de beste oplossing te zoeken voor de vragen van de cliënten.
Je krijgt het zelfvertrouwen om je werk goed, en met plezier, uit te voeren. Je haalt energie uit het contact met de cliënten, omdat je op alle vragen een antwoord hebt, of weet waar je het kunt vinden. Je kunt goed samenwerken met je collega’s en daarom ben je een belangrijk onderdeel van het werk van het team om de taken goed uit te voeren. Als je na je werk naar huis gaat heb je een gevoel van voldoening, en energie over voor de rest van de dag of avond.
Ervaringen van oud-cursisten
Ik vind de manier waarop de lessen zijn samengesteld erg prettig. Ik vind het duidelijk en het is makkelijk om de lessen te maken.
De perfecte keuze voor een carrièreswitch! Na bijna 29 jaar in de (zaken)reisbranche heb ik goed gedaan om voor de WWZ Academie te kiezen. Het is een goede praktijkgerichte online opleiding, die je in je eigen tijd kunt volgen. De opleiding bevat duidelijke video’s, lesmateriaal en literatuur die je als naslagwerk kunt gebruiken. Ik kreeg opbouwende feedback van de docent op de huiswerkopdrachten. Nu heb ik een goede basis kennis als het gaat om de Wmo en de Participatiewet. Ik hoop dat ik na mijn jarenlange werkervaring in de reisbranche met dit certificaat een leuke baan kan vinden als Klantenservice zorg en welzijn medewerker in het sociaal domein.
Ik wil jullie bedanken voor de lessen, die ik als erg prettig heb ervaren. Zelfs de stemmen werden vertrouwd. De inhoudelijke/ theoretische stof vond ik in het begin best pittig en ik moest er echt even inkomen. Maar wat heb ik genoten. Iedere week kon ik me alweer op de maandag verheugen om de nieuwe lesstof te lezen en maken. Ook de terugkomdag heb ik als erg leuk en leerzaam ervaren! Hier heb ik écht van geleerd en bewust leren kijken en noteren. Allert te blijven. Top! Ook zou ik de studieadviseur willen bedanken voor haar vriendelijke en geduldige uitleg over de opleiding. Mede dankzij haar heb ik voor de WWZ academie gekozen.
Programma Klantenservice zorg en welzijn: 5 modules in 17 weken
1 Livedag
29 november 2024
21 februari 2025
16 mei 2025
MODULE 1
Algemene kennis regelgeving sociaal domein
Les 1 Algemene kennis van de Wmo
Les 2 Algemene kennis van de Jeugdwet
Les 3 Algemene kennis van de Participatiewet
Les 4 Afstemming met overige wetgeving in het
sociaal domein (zoals leerlingenvervoer,
Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg)
MODULE 2
Gemeentelijke procedures en doelgroepen
Les 5 Algemene kennis van gemeentelijke
regelgeving
Les 6 Procedure van melding tot en
met voorziening
Les 7 Algemene en individuele voorzieningen
(de sociale kaart).
Les 8 Wat verwijs ik wel en niet door naar de
backoffice? Verslaglegging naar de backoffice
MODULE 3
Afhandelen van eenvoudige aanvragen
Les 9 Hulp bij het huishouden
Les 10 Regiotaxi pas
Les 11 Leerlingvervoer
Les 12 Gehandicapte parkeerkaarten
Les 13 Beschikkingen
MODULE 4
Telefonische gesprekstechnieken
Les 14 Het werk van een Klantenservice zorg en welzijn medewerker:
hoe belangrijk is de rol van eenKlantenservice zorg en welzijn medewerker
Les 15 De stoplichtmethode:
omgaan met emoties aan de telefoon
Les 16 Persoonlijkheidskenmerken, hoe herken je de
verschillende persoonlijkheden aan de telefoon
Praktijktoets, je gaat met een stemacteur oefenen
aan de telefoon
Bonusmateriaal
★ Een gastcollege over eenzaamheid door Jeanette Rijks, erkend eenzaamheidsdeskundige.
MODULE 5
Hoe voer je een gesprek aan de balie?
Nu ga je live aan de slag! Je gaat een hele dag oefenen met gespreksvaardigheden.
Wat is nu je volgende stap?
Ben je na het lezen van alle informatie op deze pagina enthousiast geworden en wil je een volgende stap zetten? Dan zijn dit je mogelijkheden:
Plan een gratis en vrijblijvend studieadviesgesprek
Onze studieadviseurs beantwoorden graag al je vragen.
of:
Meld je direct aan voor de online Opleiding Klantenservice zorg en welzijn
Weet je genoeg en wil je je direct aanmelden? Dat kan! Je kunt je aanmelding en betaling direct online regelen via onze website.
Financieringsmogelijkheden
Er zijn verschillende mogelijkheden om je opleiding te financieren. Vraag een subsidie aan, laat je werkgever of het UWV betalen, of betaal in termijnen.
Alle genoemde prijzen zijn vrijgesteld van BTW. Op deze online opleiding zijn algemene voorwaarden van toepassing.
Voor online producten geldt een herroepingsrecht van 14 dagen, zolang de opleiding nog niet is gestart. WWZ Academie is lid van de NRTO Geschillencommissie