Sommige mensen kunnen door te veel prikkels of stress even geen woorden vinden om uit te leggen wat er aan de hand is en wat zij nodig hebben. Dat kan ervoor zorgen dat het voor omstanders onduidelijk is hoe zij in deze situaties kunnen helpen.

Daarom is de NS vanaf 8 juni een proef gestart op Utrecht Centraal met de Hulpkaart. Kwetsbare reizigers kunnen door het tonen van de Hulpkaart laten zien wat zij nodig hebben en op die manier de juiste ondersteuning krijgen.

Wat is de Hulpkaart?
De Hulpkaart is een opvouwbaar kaartje ter grootte van een bankpas. Hierop staat wie de contactpersoon is en wat mensen die de kaart zien wel of juist niet kunnen doen. Zo biedt de Hulpkaart de kaarthouder de mogelijkheid regie te houden in situaties waarin hij/zij zelf even geen woorden heeft en geeft de Hulpkaart houvast aan mensen die een ander wel willen helpen, maar niet altijd weten hoe.

Lees hier meer over de proef met de Hulpkaart.

 

 

 

WWZ logo liggend
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.